Penurunan Berat Badan!!!!

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Wednesday, June 15, 2011

Walaweh Dah Day 3 of Contest!!!

            Aduhai sorry lah sesangat..termendiamkan diri pulak dari ini blog..bukan apa biasalah busy..hahaha klise betul..semalam telah berposa tanpa bersahur melainkan beberapa teguk air..sampai separuh hari dah melepek..itu yang tak berupdate blog tu..huhuuh..hari ini pon ingat nak posa gak, tapi sebab tak terbangun sahurnya, maka tak jadilah..sahur ini selain untuk kasi tenaga sepanjang hari, yang lebih penting adalah keberkatannya, sebab memebezakan antara puasa orang Islam dan orang kafir..itu dia sedikit tazkirah di tengah hari ini.

           Jadi berbalik kepada lunch dan dinner pada Day 1 hari itu..memula ingat nak masak ikan kukus..tetiba telah bertukar menu kepada masak singgang..sesungguhnya, aku memang bukan peminat masakan singgang, atau pindang atau sup..tapi sebab itu adalah antara menu yang sesuai untuk orang diet, maka aku pon menyahut seruan diet,mengorbankan nafsu makan aku..huhuhu..

          However, sungguh lah memeranjatkan sebab masa aku sedang memasak, aku dapati cam enaknya bau singgang ini, dan aku pon makan berselera jugak, kalo tak kenang diet, menambah nasi aku rasa..muahkahkah...

Ikan Salmon Singgang
               Here comes the recipe which is the combination from chef hanieliza and IJN website. Ooh motif guna ikan salmon, sebab itu jelah ikan yang ada dalam peti..lagipon mana aku nak cekau ikan tongkol/tenggiri kat sini..nan ado..huhuhu..by the way, for me the taste quite good lah..tapi encik suami kurang suka..hahhaa..

Resepi Ikan Salmon Singgang (1 serving, per 1 person)

Ingredients:

Sekeping ikan salmon dalam 4oz
Bawang merah 3 ulas, dihiris
Bawang putih 3 ulas, dihiris
Halia 1 inci, dihiris
Lengkuas 1 inci, dihiris
Kunyit hidup 1 inci, dihiris
2 keping Asam keping
Cili hijau dan merah sesedap rasa,potong 2
Air 150ml
Garam secukup rasa

Methods:

Rebus air bersama semua bahan-bahan dihiris sehingga mendidih.
Letak ikan ke dalam air rebusan bersama garam dan cili, tunggu sehingga ikan masak.
Perasakan masin dan masam.

*Selalunya masakan macam ini, kalo dah masak pagi, petang baru sedap makan,sebab dah sebati gitu.

            Aku makan untuk lunch dan dinner bersama dengan nasi. 1/2 cawan nasi tengahari dan 1/2 lagi masa makan malam. Makan malam sekarang sebelum pukul 8. Kalo lapar dalam kol 10mlm, makan biskut hup seng atau minum milo sahaja.

Itu nasi bersama bayam rebus air.
             Mari tengok kiraan kalori pada Day 1.


               Okaylah,not bad kan...see you next day.

.

No comments:

Post a Comment