Penurunan Berat Badan!!!!

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Sunday, June 12, 2011

Mari Berkenalan :)

            Salam kenal untuk semua yang baru singgah dan terima kasih kepada yang sudi jadi follower...

            Alkisah,kat sini akan ku coretkan perjalanan hidup ku mencapai impian ke arah menurunkan berat badan ke berat badan ideal iaitu 50kg..saja jer highlight sikit supaya kasi sedar sikit diri ini. Sebenarnya dah lama kot masalah berat badan menghantui aku ini (eh tetiba skema macam ayat editorial apahal???) kira dari semenjak aku paham maksud gemok lah..jap nak imbas sekejap..

            Masalah ini bermula bila aku akil baligh masa cuti darjah enam menunggu masuk tingkatan satu. Masa ini mungkin hormon kan, aku rasa selera mencanak-canak, setiap hari sepanjang cuti aku bahan 2 bungkus nasi lemak beli kat kedai depan rumah..serius heaven sungguh memakan nasi lemak itu..berapa lama cuti ek rasanye ada dekat sebulan lebih kan masa tu..jadi silalah bayangkan pertambahan berat badan yang mencanak-canak setanding dengan selera aku itu..dari 40kg jer menjadi 64kg...

           Masa aku sedar berat aku 64kg itu, memang tak dinafikan rasa down sangat dan malu pon ada, tapi ehm selera lagi menang bah..takde sangat rasa beauty cautious sebab cam ada rasa boyish sikit..memang ada lah rakan sekelas lelaki yang kaki menganjing,siap buat pantun pasal aku gemok lah..sikit-sikit perli lah..serius bengang,dah la dia tu cekeding je macam cicak kubing..aku rasa nak ketuk-ketuk dan cekik-cekik jer dia..tapi aku takdelah pulak mengambil langkah diet atau bersenam cuma makan secara normal tidak lagi banyak sangat...tapi berat takdelah berubah sangat..kecuali masa dah masuk form 3,sebab study hard for PMR, maka makan pon kurang jadi adalah kurus sikit..tapi tak tahulah berat berapa..cuma sebab memang dah set dalam hati alahai memang gemuk jer kan..sampailah ke matriks dan universiti..bila start kerja yang macam orang gile itu,memang lah kurus kan sebab tido tak tentu,makan tak sempat..

           Cuma berat kembali mencanak bila berhenti kerja dan beranak dan sampai sekarang..huhuhu..beranak pulak tak agak-agak keluar ikut 'tingkap'..selang setahun pulak tu, lagilah berangan nak kempiskan perut kan..dengan tak boleh nak pakai bekungnya..lepas itu siap bole ada infection plak dekat jahitan..so sendiri mahu ingatlah memang kalo tengok sekarang mungkinkah perempuan ini mengandung tapi tak beranak-anak???huhuhuhu..

           Bukannya takde keinginan nak kurus, tapi itulah entahlah semangat itu yang lemah..tapi sekarang tidak lagi..semangat yang hilang telah kembali..hehehehe..terima kasih lah kak zel sebab buat contest..oh yeah aku pon sama fasa menyusukan anak seperti kak zel jugak..tapi mudah-mudahan diet ini tidak akan menyebabkan susu kering..

           Aku ini sesungguhnya berdoa pada Yang Maha Esa supaya semangat ini tidak hanya tinggal semangat, semoga aku akan dapat jugak mencapai berat idaman yang ideal yang aku tahu dan pasti akan amik masa lebih dari 50 hari ini..kalo ikut myfitnesspal.com,dalam 10 bulan aku dapat capai target kalo exercise 3 kali sehari 30 minutes beserta diet dengan kalori 1400..so kalo nak ikut kena diet kalori 1200 kan..lagi cepat lah kan??hehehe..konon kan ko cuba tengok hari ini punya kalori...


                  Pepagi saja telah menelan 900kalori..ishishish..tinggal 300 kalori lagi untuk dinner..makan apa ek??? eh yang ni kalo kalori 1400 lah..camne nak tukar jadi 1200 haaa???ehm ke laut lah babe..huhuhu..

1 comment:

  1. Hi sis! Saya follow blog nih.. best baca cerita orang nak turunkan badan. Sebab saya pun nak turunkan berat.. hehe. Gudluck yee~ ^-^

    ReplyDelete