Penurunan Berat Badan!!!!

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Tuesday, August 9, 2011

Plateau In Diet!!!

           Oh yeah mari kita berkongsi ilmu sedikit.. semua tahu maksud plateau??? Definition of plateau are:

1. A flat surface; especially, a broad, level, elevated area of land; a table-land.
2. An ornamental dish for the table; a tray or salver.

            Tapi kita nak ceritera plateau dalam diet, maksudnya titik di mana berat kita statik dan jarum timbangan tidak bergerak ke kiri walaupon mengikut firasat hati dan perkiraan kita tiada apa yang berubah dalam program diet kita. Rasa macam eh makan kurang macam biasa, exercise so-so macam biasa..tapi kenapa tetiba berat tak turun-turun???? Beberapa minggu yang awal masa memula diet cam cun je turun berat kan..

             Aku bukan expert sangat bab diet-diet ni, sebab kebenarannya ini first time aku berdiet dan berexercise secara benar untuk menuju penurunan berat badan. Tapi aku memang pernah dengar pasal masalah plateau ini. Jadi sebelum benda ini terjadi pada aku, sebab jangka masa aku nak capai berat ideal adalah jauh lagi, marilah sesama kita mencari ilmu.

             Mengikut kata Kevin Zahari, asalkan kita paham pasal calories intake and calorie burned, kita boleh atasi masalah ini. Key pointnya adalah basal metabolic rate, kalo memula start diet and exercise, berat adalah 90kg..kalori intake yang aku perlu adalah banyak dalam 1400 per day..tapi bila berat makin turun seperti sekarang 79kg..maka kalori intake adalah kurang dari 1400. Itu sebagai contoh lah, sebab aku memang dari awal diet pon keep the calories 1200 per day sampai sekarang..Jadi kena selalu timbal balik dan kira pasal kalori lah..Selain itu, exercise mahu kasi lebih, the best is you make combination cardio and weight training..which is why dari pendapat aku sendiri, paling mudah untuk exercise, gunalah DVD JM sebab combine dua-dua, cardio and weight. Sebab aku tak pergi gym :) Kalo korang pergi gym lainlah citer.

            Ada lagi tips lain yang aku jumpa adalah menukar cara diet;

1. Zig Zag Calories Intake ~ Kira kalo hari ini amik 1200kalori, esok makanlah 1600kalori..supaya badan macam keliru dan tak adapt..

2. Strength Training ~ sebab dapat tinggikan metabolic rate

3. Change Exercise Routine ~ kalo hari ini pergi gym, esok swimming, lusa pergi menari aerobik..begitu supaya mengubah cara badan bekerja.

4. Alter Macro-nutrient Intake ~ kalo selalu high intake carbs, then tukar dengan high intake protein..tak payahlah berkira sangat, macam agak-agaklah tapi change alternately supaya hormon cam confuse..

5. Change Meal Frequency ~ amik snacks in between 3 large meals..motif adalah untuk tinggikan meatbolisma badan..sebenarnya bila kita amik too low calories adalah tak bagus jugak sebab metabolisma badan jadi kurang, maka lagi susah nak turun berat..apa yang penting adalah kawal kalori di tahap yang sepatutnya.

             Marilah kita berusaha untuk ke arah hidup yang lebih sihat :)

7 comments:

  1. Thanks,sebab kongsi info yg bagus...nak tanya mcm mana nak tau berapa jumlah kalori sepatutnya kita ambil mengikut berat masing2..ada ke laman web yg sesuai utk buat pengiraan ini

    ReplyDelete
  2. dekat sususejat.com kat sidebar dia ada..tak pon www.myfitnesspal.com..kena register lah..tapi free jer..nanti ada memula letak berat..ada kalori yg sesuai..ada banyak sebenarnya google jer..insyaAllah memang bole pakai..

    ReplyDelete
  3. betul ckp matun....semua nya mesti digabungkan exercise...buat kerja rumah juga dikatakan x berjln sgt penurunan berat..cardio+weight perlu dibuat bersama....sesungguhnya tips ni amat best

    ReplyDelete
  4. dalam kerja research saya banyak gunakan istilah plateau ni (engineering)

    ReplyDelete