Penurunan Berat Badan!!!!

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

Wednesday, April 11, 2012

Sebulan Menyepi

            Sebulan menyepi dari blog ini..apa tandanya????tandanya diet adalah ke laut..haih..semenjak yang kononnya nak start Jillian lah, nak treadmill la..hakikatnya??? nan ado..yang ada hanyalah makan, house chores, masak, tido..haih..apa nak jadi???

            Lepas tu takut nak naik penimbang..last naik adalah 2 minggu lepas..masa tu lepas puasa ganti 4 hari..berharap lah tak berat sangat..hamik..81.3kg..apa lah nak jadi kan..main kat situ jer..turun sampai 77 lepas tu naik balik ke 80..aduhai..huhuhuhu..

          Tolong-tolong..serius semangat yang hilang..tak kuat lansung..walaupon memang masih lagi nak capai berat ideal 50kg by this year..nak mencapai susah..nak mantain lagi susah..haih...tapi rasanya kalo dah capai 50kg..mesti lah akan hargai kan????hopefully lah..so sekarang camner????

            Tengok member-member kat Kumpulan Manusia Mahu Kurus kat fb tu..memang jeles dengan semangat dan pencapaian diaorang..ada yang sanggup buat master cleanse detox..tak makan lansung..ganti dengan juice itu ini..erhhhhh tak bole der..mahu aku amukan jer dengan budak dua orang ni...so aku ingat nak join diaorang buat diet telur..makan telur jer..tak makan benda lain..tapi terlambat sebab aku lambat pergi beli telur..aku sekarang kalo nak keluar rumah memikir sepuluh kali..sebab adalah sangat alergik dengan pollens..kalo sekali keluar..hadaplah seharian terbersin, hidung tersumbat, gatal mata, telinga, tekak..errrhhhhh siksa...lepas tu sekarang dah start panas macam summer jer..heh tak menahan rasa cam nak cair..(gaya puteri lilin jer kan :) )jadi terlambat lah nak join...

           Sekarang tengah memikir nih...samada aku patut buat atkins tak? memang aku still breastfeed Adam..tapi Adam bukanlah 100% nursing..dah amik makanan lain semua..cumanya dia punya selera susah sikit..kadang makan,kadang tak berapa makan..bole jer sehari tak makan apa-apa kecuali seketul dua biskut dan selebihnya menyusu..ehm camner tu????ke buat Atkins yang tak strict sangat??

            Aku sebenarnya memang percayalah jaga diet dengan betul dan seimbang diiringi dengan senaman adalah cara yang paling baik untuk turun berat badan..sebab nanti somehow kita alter cara hidup kita so that once kita dah dapat berat idaman, kita akan sentiasa stay dalam kehidupan yang seimbang so takkan timbul masalah berat badan menaik pulak..berbanding kalo kita restrict makanan kita dan sampai dapat berat idaman or sampai satu tahap kita tak tahan dan rasa cam nak balas dendam dan makan semua benda dan tanpa sedar telah menaikkan berat badan dalam berganda-ganda..cumanya, yang aku perasan dalam kaedah diet seimbang, kira diet kira kalori dan senaman..masalah dia adalah ketidaksabaran dan kekecewaan..tak sabar sebab lambat sangat jarum penimbang nak bergerak ke kiri..lepas tu kecewa bila rasa cam dah jaga makan dan dah exercise gila-gila, tapi berat still tak turun atau turun sikit sangat tak seperti mana usaha kita..lepas tu once dah turun berkilo-kilo...tetiba bole naik dengan senangnya kalo tak jaga makan dalam seminggu..kerja menurunkan berat yang amik masa 3 bulan bole dimusnahkan dalam masa seminggu..paham tak perasaan tuh????mahu tak kecewa??frust menonggeng???aargggghhhhh...

           Iyer itulah yang aku alami..so sekarang memang aku teringin nak cuba cara baru..tapi tulah rasa tak berapa nak kuat sangat..nak cuba produk itu ini..ehm budget takde dan tak tahu keberkesanan dan aku still nursing so risau effect kat budak pulak..kalo kat Amerika ni, beribu jenis cara diet, pill, serbuk sampai pembedahan untuk turun berat badan..tinggal duit ada ke tak jer...berkesan atau tak pon tak tahu sebab effect bergantung pada individu kan.. ada orang sesuai produk yang A, ada orang sesuai produk B.

          Maka, insyaAllah esok dan lusa aku nak habiskan posa ganti aku..so mungkin next week aku akan start diet Atkin cara aku..yess aku akan alter sikit mengikut kesesuaian..so yes I know I won't expect aku akan turun berat banyak sangat..but at least turun lah..that's what important...hopefully I will success..pray for me my dear friends...

         Okay, during this weekend will study the whole Atkin thingy :) Supaya aku tak rasa segan nak update berat kat Diet 30KG..yup aku tak update pon untuk bulan mac sebab adalah menaik ke berat asal..apakah kan???eh bole tak aku nak salahkan aku inject perancang keluarga???hahahahha..nak juga salahkan sesuatu melainkan diri sendiri..haih manusia kan???

         Okay ladies and gentleman...lets start our engine :) yeeeeeeehhhhhaaaaaaa

7 comments:

  1. diet atkin tu diet x makan nasik kan?

    ReplyDelete
  2. xkisah la ape pon caranya..buat je:) jgn penah give up..:)

    ReplyDelete
  3. mummy danisha: ehm sort of lah..dia kurangkan karbohidrat..kalo waktu induction hanya makan 20g karbohidrat sehari..nanti saya dah study saya post kat sini..

    aini: thanks..jgn pernah give up..hakikatnya dah rasa nak pasrah jer..tapi sebab tengok orang lain bole kurus kenapa saya tidak..eh bole gitu???

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi matun..lama x nmpk entri matun..moga sihat. hm, ape pun diet yg matun nk buat,kuatkan smgt ye...ewah bg smgt kat org lak..mentang2x mia tgh mkn sokmo time ngandung..pantang t, leh diet smeula..hehe

      Delete
  4. mia: sekarang lah waktu makan sedunia..waktu mengandung...hehehe...alasan baby yang nak makan..hehehehe.tapi pantang nanti kalo nak bf baby, takleh nak diet sgt..nnt susu tak keluar..heheheh

    ReplyDelete
  5. 1. jangan bersenaman gile, boleh buat badan kita takde tenaga untuk burn fat.
    2. lebih kan weight training, baik utk maintainkan berat badan dan cantikkan badan. boleh bakar fat 24jam..
    3. sarapan sebelum kul 9 pagi
    4. makan malam sebelum kul 8
    5. avoid gula...kurangkan card je...kalau x boleh buat atkins.
    6. tidur cukup
    7. kalau nak buat atkins..kena pastikan ketosis terjadi

    ReplyDelete
  6. thanks bicikut untuk tips:) ehm yup cardio plus weight lifting baru jadi turun.. masa sebelum ni buat camtu.. pastu dah dekat sebulan off exercise ni..

    ReplyDelete